петък, 17 април 2015 г.

За доверието и неизбежната конституционна промяна (КлубZ)

ВСС не е адекватен и проспива греховете на прокуратурата и съда

Христо Иванов, Бойко Борисов и Румяна Бъчварова обявяват, че започват да действат за промени в конституцията в съдебната сфера. Снимка БГНЕС
Христо Иванов, Бойко Борисов и Румяна Бъчварова обявяват, че започват да действат за промени в конституцията в съдебната сфера. Снимка БГНЕС
Даниел Смилов
Навръх празника на Конституцията – 16 април – дойде добрата новина, че правителството застава зад идеята за конституционни поправки в съдебната сфера. Този извод беше неизбежен – без тях смислена съдебна реформа не може да се случи поне при сегашната „констелация“ по върховете на съдилища и прокуратури. Накратко, упоритостта на Христо Иванов, добрата преценка на Борисов, и наличието на критична маса разумни фигури в правителството в други ресори – Бъчварова, Кунева, Калфин, Дончев и т. н., дадоха резултат. Много е важно добрата заявка да бъде доведена докрай, обаче: предпоставки и ресурси за това има, тъй като идеите, които се обсъждат са реалистични и полезни:
1) ВСС не може просто да продължи мандата си в настоящия си състав. Основният дефект на този орган се оказа неспособността му да осъществява сериозен контрол над висши магистрати – и по отношение на съда, и особено по отношение на прокуратурата. ВСС беше инертен и неефективен при скандалите със случайното разпределение на дела, а трябваше френският посланик да вдигне пелената зад явно систематични проблеми с рейдърство на фирми през съдилищата, за да се задейства по случая „Ченалова“. Още по-тежко стои въпросът с контрола на прокуратурата. Тези дни стана ясно, например, че „Костинброд“ е бил една голяма димна постановка, в чиято хореография прокуратурата взе дейно участие както в деня за мълчание, така и с последващи тв презентации на „грандиозна изборна манипулация“. Такава явна намеса в политически процес по време на избори е огромен „грях“ на ръководството на прокуратурата – дотук, обаче, ВСС няма адекватна намеса като разследване на случая и съответните дисциплинарни санкции. Същото важи и за прокурорските гастроли из КТБ (или около нея), които предшестваха фалита на банката (а някои дори биха казали, че го предизвикаха);
2) Новият ВСС ще бъде разделен на два панела, като в първия – съдебен - ще доминират съдии (6) спрямо (5) членове от парламентарна квота. В прокурорския панел – обратното:  парламентарната квота ще е с един повече от избраните от прокурори и следователи. Това е добро решение, но, за да заработи истински, необходимо е да се промени и начинът на избиране на членовете на ВСС: магистратите трябва да си ги избират пряко, като се намали влиянието на ръководните звена в издигането и селекцията. Съдии и прокурори трябва да номинират и избират своите кандидати в открит и публичен процес, в който качествата на предложенията са обект на аргументирана дискусия. По този начин самата гилдия ще поеме отговорността и ще се намали възможността за влияние от лобистки, масонски и всякакви други кръгове. Изборът на парламентарната квота също трябва да се случи след публични дебати – самата сложност на управляващата коалиция от тази гледна точка е добра новина, защото ще позволи да се огледат кандидатите от всички възможни ъгли;
3) Необходимо е да се прецизират и разширят правомощията на ВСС и Инспектората в областта на дисциплинарната политика, а защо не и в разследването на казуси на корупция. Тези органи и сега имат доста правомощия, но не ги използват – свенливи са по отношение на висши магистрати на принципа „гарван гарвану...“. Много е важно от парламентарната квота да бъдат избрани такива хора, които не страдат от подобна свенливост. В крайна сметка, не всичко опира до промяна в институции – човешката почтеност и смелост са основни добродетели, без които нещата трудно ще се случат;
4)  Възможно е Главният прокурор да представя годишен доклад в НС, който да става обект на дискусия. Още по-важно е в прокурорския панел на ВСС такива изслушвания на политиката на прокуратурата да стават редовно, а оттам да се дава публичност на приоритетите в наказателното преследване, ресурсите, насочени към определени видове престъпност и пр., и пр. Това би бил един „мини“ и индиректен парламентарен контрол, който в момента отсъства и създава впечатлението за безотчетност и произвол.
5) Разделянето на съда и прокуратурата има смисъл, защото най-накрая съдиите няма да могат да се оправдават, че някой им пречи. Едно внимателно вглеждане в т. нар. румънски модел навежда на мисълта, че там основната промяна се е случила не толкова в прокуратурата, отколкото при съдиите. И при нас, и при тях, има сходен на брой повдигнати обвинения за корупция по високите етажи на властта. Докато осъдените при тях са над 90%, при нас такива няма. Възможно е всичко да се стовари у нас като вина на следствие и прокуратура и да се твърди, че те внасят негодни обвинителни актове. Но обяснението е по-сложно. И в Румъния ситуацията е била същата, докато шеф на върховния им съд не става магистрат, който преди това е работил в антикорупционната прокуратура. И чудо! След това, обвинението започва да печели делата си масово. Без да се изпада във вулгарни опростявания, трябва ясно да се каже, че и от съдиите се изисква кураж, почтеност и компетентност, за да застанат срещу силните на деня. Нашите съдии ще получат още по-перфектни институционални възможности и предпоставки за такова поведение (не че и сега нямат достатъчно добри): да видим дали най-накрая ще се възползват от тях, за да си свършат работата.
Това е ситуацията откъм съдебната система. Политически нещата също стоят добре. Една конституционна поправка би консолидирала управляващото мнозинство и би поставила под натиск опозицията. Опозицията или ще трябва да подкрепи популярни и очевидни по своя характер мерки, или да им се противопостави с като цяло слаби, лобистки, масонски или направо задкулисни аргументи. Ето един подобен аргумент, който със сигурност ще бъде завъртян: „необходимо е Велико народно събрание“. Не е. Нищо в предложенията по-горе не нарушава балансът между властите, а просто внася ред в съдебната власт и осигурява по-добра вътрешна отчетност и форми на контрол. Но словосъчетанието „ВНС“ поне ще може да се използва като лакмус за контра-реформатори.
И накрая - за гражданската отговорност, но не тази за колите, а по-важната. Всеки има право, а често дори задължението да се съмнява в намеренията на управляващите. Обещаното не е като даденото и пр. Но това, което е добро като заявка, трябва да се окуражава и подкрепя. Тази подкрепа допълнително задължава и обвързва политиците, прави невъзможно или поне прекалено скъпо евентуално последващо отмятане. Ако при обявяването на определена мярка всеобщата реакция е скепсис и незаинтересованост, цената за политика от последващо отмятане от нея става нищожна: „е, щом пък толкова не ви е важно, и аз няма да заложа много на нея“. Това са нормалните механизми на управление, което зависи от обществена подкрепа – т. е. демокрация.
Тук има интересен парадокс – колкото повече не вярват на политиците, толкова по-лесно за тях е да се отмятат или просто да не вършат нищо. В крайна сметка, ако това е масовото очакване, защо политиците да „разочароват“ електората като вървят срещу него? Този парадокс може да бъде наречен „капан на ниското доверие“. Противодействието на този капан не се състои в бодрящина и инфантилни илюзии. Просто доброто – когато се появи - трябва да се окуражава, а това, което не е добро – да се критикува, отхвърля и пр. Останалото е търпение – при най-дългия вариант за три години и половина, считано от днес.

2 коментара:

  1. Daniel,
    I completely agree with our analysis. However, I guess one problem has to be added: Following the relevant Constitutional Court decisions in 2003 and 2005, the envisaged constitutional reform would most probably be in the exclusive competence of the Grand National Assembly, right? Is the government aware of this problem? Does it speculate that in case of a 3/4 majority in parliament and the current high fragmentation in parliament (+ a "cooperation" of the SCC and SAC presidents and the General Prosecutor), nobody will be able or willing to file a suit against this amendment before the Constitutional Court? Or does the government hope (or even means to know in advance) that the Court will no longer uphold its previous line of jurisprudence?

    ОтговорИзтриване
  2. In my reading a Grand National Assembly is not necessary for the proposed reforms since they do not affect the "balance of power" between the judiciary and other branches. Parliament will be empowered to elect the same number of people to the SJC, as the magistrates themselves. Simply, the members will be divided in a novel way, which will ensure a certain independence of the judges WITHIN the judicial system. The idea of parliamentary hearings of the Prosecutor General also does not change substantively the balance of powers - the parliament will have no way of affecting the decisions of the prosecutors. The idea is that the hearings will create a possibility for reasoned discussions of the policies of the Prosecutor General, more publicity, etc. To argue that this is a change of the "form of government or regime" will be really far-fetched (although some may attempt to do it in front of the CC). Yes, I agree that the 2003 and 2005 rulings of the CC are restrictive (probably unreasonably so), but the proposed amendments are not affected by them on a fair reading. But let us see what will happen.

    ОтговорИзтриване