1. Реформаторския блок влезе в управлението със заявката, че ще бъде гарант за провеждането на реформите. Успяват ли да постигнат това?
Постигнали са по-малко от очакваното от привърженици (и недоброжелатели) и повече от това, което е възможно с 23-ма депутати в НС. Реформаторите излъчиха ключови министри, предложиха поредица от законодателни и институционални реформи, оказаха влияние при избора на високи държавни длъжности. Нещо повече, присъствието им в управленския формат е все още важно за неговата обществена легитимност: да не забравяме, че в това НС има доста други математически възможни комбинации дори за конституционно мнозинство и все пак те си остават неприемливи. И накрая, РБ в управлението прави определени (не всички) договорки между останалите невъзможни или изключително трудни. Ако под „гарант“ се разбира нещо повече от това, очевидно не са успяли.
2. Ако да, в кои области успяват? Ако не, какво им попречи?
В повечето области успяват да артикулират идеи и да предложат разпознаваема политика: темповете на приемането й на законодателно ниво е различно и в повечето случаи по-бавно от необходимото. Конституционната поправка не може да се случи без опозицията (ДПС в частност) и се очаква тя да бъде използвана от движението за максимално забавяне и дори разводняване на идеите на РБ (не само в съдебната сфера). Но с постоянство и дисциплина и това може да бъде преодоляно, особено ако РБ успее да мобилизира зад себе си значимия обществен ресурс подкрепящ съдебната реформа. Както и помощта от партньорите от ЕС, разбира се. Най-сериозно изоставане има по един въпрос – разплитането на аферата КТБ и изясняването на ролята на институциите в нея. Докладът на парламентарната комисия в най-добрия случай е отлагане на сериозните въпроси. А в лошия – индулгенция за институции като КФН и прокуратурата.
В тази област РБ действат под възможностите си.
3. През последните две седмици видяхме, че Борисов използва различни мнозинства в парламента, за да прокарва различни законопроекти, по които няма единно мнение между ГЕРБ и РБ. Твърде вероятно е това да продължи. При такава ситуация кой е полезният ход за реформаторите?
Тъй като открито преформатиране на управлението по посока коалиция ГЕРБ-ДПС е неприемливо и нелегитимно в обществен план, план Б е да се инкорпорира движението чрез размиване на границата между управляващи и опозиция. За целта ГЕРБ е готов да изглежда дори „изпаднал в малцинство“ като при гласуването на мажоритарния избор и омбудсмана, например. Илюзията за реалност, създавана от подобни действия, не бива да се надценява, обаче. Нещо повече, мнозина веднага разпознаха тези действия като официализиране на „Бостан“. В този смисъл, обществената цена на план Б няма да е по ниска от тази на една открита коалиция с ДПС. И затова той няма да проработи. Нещата ще си останат такива, каквито са и в момента : опити на ДПС за вклиняване, последвани от някаква консолидация на мнозинството. При блокиране на една от важните реформи – било съдебна, здравеопазване, антикорупция и т.н., РБ имат на разположение червеното копче „EXIT“. RBexit в момента е шумно желан от (голяма) част от медиите – фалирали или не - но дори и тяхната цел е по-скоро да отслабят и очернят блока, отколкото наистина да предизвикат правителствена криза.
4. Очаквате ли преструктуриране на мнозинството след местните избори?
По-скоро не. Вярно е, че ГЕРБ и ДПС ще се представят добре – те са притежателите на „изборни машини“ в момента (тази на БСП е за сериозен ремонт). Но основното, което пречи на една коалиция ГЕРБ-ДПС не е липсата на избиратели. Те и сега имат предостатъчно. Пречката е липсата на елементарна критична рефлексия на ръководството на ДПС върху ролята му в епизодите „Орешарски“ и „КТБ“. Другата пречка са обществените съмнения в нелегитимни свързаности между това ръководство и ГЕРБ. Нищо от това няма да се е променило след местните избори, какъвто и триумф на „машините“ да бъде отчетен. РБ трябва, разбира се, да защити позициите си като обществена продкрепа. Надеждата на опонентите му е той просто да „изчезне“ на тези избори. Ако лидерите на РБ не са приготвили някакъв подобен фокус а ла Худини, това едва ли ще стане.
Постигнали са по-малко от очакваното от привърженици (и недоброжелатели) и повече от това, което е възможно с 23-ма депутати в НС. Реформаторите излъчиха ключови министри, предложиха поредица от законодателни и институционални реформи, оказаха влияние при избора на високи държавни длъжности. Нещо повече, присъствието им в управленския формат е все още важно за неговата обществена легитимност: да не забравяме, че в това НС има доста други математически възможни комбинации дори за конституционно мнозинство и все пак те си остават неприемливи. И накрая, РБ в управлението прави определени (не всички) договорки между останалите невъзможни или изключително трудни. Ако под „гарант“ се разбира нещо повече от това, очевидно не са успяли.
2. Ако да, в кои области успяват? Ако не, какво им попречи?
В повечето области успяват да артикулират идеи и да предложат разпознаваема политика: темповете на приемането й на законодателно ниво е различно и в повечето случаи по-бавно от необходимото. Конституционната поправка не може да се случи без опозицията (ДПС в частност) и се очаква тя да бъде използвана от движението за максимално забавяне и дори разводняване на идеите на РБ (не само в съдебната сфера). Но с постоянство и дисциплина и това може да бъде преодоляно, особено ако РБ успее да мобилизира зад себе си значимия обществен ресурс подкрепящ съдебната реформа. Както и помощта от партньорите от ЕС, разбира се. Най-сериозно изоставане има по един въпрос – разплитането на аферата КТБ и изясняването на ролята на институциите в нея. Докладът на парламентарната комисия в най-добрия случай е отлагане на сериозните въпроси. А в лошия – индулгенция за институции като КФН и прокуратурата.
В тази област РБ действат под възможностите си.
3. През последните две седмици видяхме, че Борисов използва различни мнозинства в парламента, за да прокарва различни законопроекти, по които няма единно мнение между ГЕРБ и РБ. Твърде вероятно е това да продължи. При такава ситуация кой е полезният ход за реформаторите?
Тъй като открито преформатиране на управлението по посока коалиция ГЕРБ-ДПС е неприемливо и нелегитимно в обществен план, план Б е да се инкорпорира движението чрез размиване на границата между управляващи и опозиция. За целта ГЕРБ е готов да изглежда дори „изпаднал в малцинство“ като при гласуването на мажоритарния избор и омбудсмана, например. Илюзията за реалност, създавана от подобни действия, не бива да се надценява, обаче. Нещо повече, мнозина веднага разпознаха тези действия като официализиране на „Бостан“. В този смисъл, обществената цена на план Б няма да е по ниска от тази на една открита коалиция с ДПС. И затова той няма да проработи. Нещата ще си останат такива, каквито са и в момента : опити на ДПС за вклиняване, последвани от някаква консолидация на мнозинството. При блокиране на една от важните реформи – било съдебна, здравеопазване, антикорупция и т.н., РБ имат на разположение червеното копче „EXIT“. RBexit в момента е шумно желан от (голяма) част от медиите – фалирали или не - но дори и тяхната цел е по-скоро да отслабят и очернят блока, отколкото наистина да предизвикат правителствена криза.
4. Очаквате ли преструктуриране на мнозинството след местните избори?
По-скоро не. Вярно е, че ГЕРБ и ДПС ще се представят добре – те са притежателите на „изборни машини“ в момента (тази на БСП е за сериозен ремонт). Но основното, което пречи на една коалиция ГЕРБ-ДПС не е липсата на избиратели. Те и сега имат предостатъчно. Пречката е липсата на елементарна критична рефлексия на ръководството на ДПС върху ролята му в епизодите „Орешарски“ и „КТБ“. Другата пречка са обществените съмнения в нелегитимни свързаности между това ръководство и ГЕРБ. Нищо от това няма да се е променило след местните избори, какъвто и триумф на „машините“ да бъде отчетен. РБ трябва, разбира се, да защити позициите си като обществена продкрепа. Надеждата на опонентите му е той просто да „изчезне“ на тези избори. Ако лидерите на РБ не са приготвили някакъв подобен фокус а ла Худини, това едва ли ще стане.
Няма коментари:
Публикуване на коментар